Foto uitgelicht
In de verte
In de verte
Met het maken van een foto alleen ben je er niet. Het bewerken van een beeld is vaak een volgende stap. Zelf vind ik het leuk om meerdere mogelijkheden in te zetten om een beeld samen te stellen. Hier zie je zo'n foto. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik deze foto heb gemaakt.
Hier is het begonnen met wat experimenteren op m'n telefoon (Samsung S22) Ik kan daar gebruik maken van twee verschillende apps. Snapseed en Expert RAW. Met Snapseed kun je beelden van je telefoon samenvoegen tot een foto en met Expert RAW kun je zelfs fotograferen in RAW met meervoudige belichting. Erg leuk om daar gewoon in je luie stoel mee bezig te zijn. Is er dan een foto die mij aanspreekt dan mail ik die naar mijn eigen computer. Dan kan ik de foto verder gaan bewerken in Lightroom en Photoshop. De zaaddozen in dit beeld komen van m'n eigen verzameling lightpadbeelden.
Zo zie je dat er veel mogelijkheden zijn om een beeld samen te stellen. Misschien leuk om ook eens te proberen?
Drieluik
Al lange tijd wilde ik graag een serie maken. Foto's die qua sfeer of kleur mooi bij elkaar passen of die een verhaal vertellen. Een aantal foto's die samen een harmonieus geheel vormen. Ik ben er lang mee aan het stoeien geweest en vond het niet makkelijk om dit voor elkaar te krijgen. Nu kwam ik iets tegen wat mij zou kunnen helpen, een drieluik maken en dat sprak mij zo aan dat ik er direct mee aan de slag ben gegaan.
Wat is een drieluik eigenlijk?
Een drieluik bestaat uit drie beelden die bij elkaar horen. Een mini-serie als het ware. In de schilderkunst wordt een drieluik ook wel een triptiek genoemd. Met een drieluik kun je uitgaan van verschillende foto's. Je kunt kiezen uit bijvoorbeeld één onderwerp, één lokatie, of één onderwerp van verschillende lokaties. Foto's van beweging of van een actie. Je kunt ook één foto in drie delen snijden en dat als drieluik presenteren. Zo zie je dat er verschillende mogelijkheden zijn om hiermee te experimenteren.
In eerste instantie maakte ik mijn drieluik van één foto die ik in drieën deelde. Het resultaat vond ik wat saai en niet spannend genoeg. Dus heb ik nog een andere bewerking gemaakt en die heb ik ook gebruikt. Het drieluik dat ik hier heb gemaakt komt dus van twee verschillende bewerkingen van één foto.
Deze manier van foto's bij elkaar zoeken heeft mij weer inspiratie gegeven om door te gaan met foto's bij elkaar te zoeken en te plaatsen.
Ik vond het erg leuk om te doen!
Experiment
Zoals jullie in mijn vorige "Foto uitgelicht" van grassen hebben kunnen lezen heb ik een soort denkbeeldige gereedschapskist met allerlei verschillende fotografie technieken.
Dit soort technieken gebruik ik ook met het bewerken van mijn foto's. Ik gebruik Lightroom en Photoshop als basisprogramma's en ik fotografeer in RAW. Naast de gebruikelijke foto aanpassingen zoals belichting, contrast, verzadiging, details etc. speel ik ook graag met curven om de kleuren aan te passen. Ik maak in Lightroom mijn eigen presets zodat ik daar doorheen kan wandelen voor inspiratie. Heb ik deze aanpassingen gedaan dan ga ik verder met Photoshop. In dat programma werk ik graag met lagen en maskers. Experimenteren staat voorop en ik kan mij daar uren mee vermaken. Niet om nu direct een mooie foto te maken maar veel meer om de technieken een beetje onder de knie te krijgen en te zien wat er allemaal gebeurt als ik bepaalde bewerkingen loslaat op een foto.
Hier zie je vier verschillende foto's. De eerste foto is een foto van een dekkleed met daarop twee vormen. Dat was mijn uitgangspunt. Leuk om eens te kijken wat ik hiermee zou kunnen doen. De drie volgende foto's zijn het resultaat van experimenteren met lagen, kleuren, draaien van de lagen, de dekking aanpassen en ook gebruik maken van de verschillende overvloeimodi. Zo krijg ik steeds beter zicht op hoe bepaalde bewerkingen uitpakken en wat ik zou kunnen gaan gebruiken.
Dus als je het leuk vindt, daag ik je uit om ook eens aan de slag te gaan met één foto en daar zoveel mogelijk verschillende bewerkingen op los te laten zodat je steeds een nieuw beeld creëert. Wel is het handig om met een eenvoudige foto te starten zodat je beter zicht hebt op je experiment. Heel veel plezier als je de uitdaging aangaat!
Grassen
"Jouw foto's lijken wel schilderijtjes, hoe doe je dat toch?" Een opmerking die ik best vaak krijg van collega fotografen. Die vraag beantwoorden vind ik lastig. Het is niet één manier of een specifieke bewerking wat zo'n beeld tot stand brengt. Er gebeurt veel meer in mijzelf. Wat wil ik laten zien, hoe krijg ik dat op beeld, wat kan ik gebruiken? Ik zie het vaak als een grote denkbeeldige gereedschapskist waarmee ik op pad ga. In die gereedschapskist zit natuurlijk m'n camera en m'n lenzen. Er zitten ook technieken in, zoals high key en low key, HDR, ICM en meervoudige belichting. Maar ook welke combinaties kan ik allemaal gebruiken tijdens het fotograferen. Al die lenzen, technieken en combinaties heb ik beschikbaar als ik ga fotograferen. Ik heb best veel tijd en energie moeten besteden om dat allemaal onder de knie te krijgen. Dat gaat niet vanzelf en het gaat ook niet snel. Het is een proces waar ik steeds mee bezig blijf en daar haal ik enorm veel plezier uit.
Met de foto van deze grassen zal ik proberen om iets van dit proces te vertellen.
Buiten in het veld kwam ik veel verschillende grassen tegen die mooi wuivend in de wind stonden. Hoe kan ik dat fotograferen? Vaak begin ik met een registerende foto. Op één of andere manier heb ik dat vaak eerst nodig om verder te komen in het proces. Wuivend gras zou ik ook met een lange sluiter tijd kunnen vast leggen. Daarmee ga ik aan de slag. Vele foto's later zie ik welke combinatie van diafragma en sluitertijd mij het beste resultaat opleveren. Ik vond het beeld wel wat soft, dus ga ik ook nog iets anders proberen. In dit geval meervoudige belichting én die zet ik op "helder" en "continu opnames". Met deze instellingen kan ik nu verschillende foto's achter elkaar maken. Dan zie ik de verschillende vormen van het gras en het licht in een mooi herhalend patroon onstaan. Dat vind ik wel een leuk beeld opleveren. Hiermee maak ik diverse foto's. Ik ben content met het resultaat en ga met de foto's thuis verder aan de slag.
Niet dat ik nu een bijzondere foto heb gemaakt, maar ik heb wel m'n gereedschapskist uitgebreid met een techniek die ik in andere omstandigheden weer kan gebruiken. Zo probeer ik te oefenen en kom ik steeds iets verder met m'n eigen combinaties die voor mij fijn werken en die ik kan gebruiken. Dat proces gaat ook achter de computer verder met de bewerkingen van de foto. Erg leuk om mee bezig te zijn en als combinaties goed uitpakken kan er een mooi beeld tot stand komen.
Deze manier van fotograferen en bewerken werkt voor mij erg prettig en zo kan ik "mijn manieren" gebruiken en uitbreiden.
Dromerig
Deze foto "Dromerig" heb ik gemaakt met de "In the round" techniek. Ik zal proberen uit te leggen hoe de techniek werkt, wie hem heeft bedacht en hoe ik deze techniek heb gebruikt.
Pep Ventosa is een Catalaanse kunstenaar die bijzondere foto’s maakt. Zijn beelden zijn gemaakt met meerdere lagen van vergelijkbare foto’s en creëren een abstract en vaak surrealistisch effect met een schilderachtig gevoel. Hij heeft deze techniek “In the round” bedacht en populair gemaakt.
De techniek die hij gebruikt is om rondom een onderwerp te lopen en steeds foto's te maken van datzelfde onderwerp. En vervolgens alle opnamen te combineren tot één foto. Als je de website bezoekt van Pep Ventosa dan zie je veel foto's die buiten, in de stad of op de kermis gemaakt zijn. Zijn foto’s ogen druk en komen wat chaotisch over vind ik. Zelf houd ik van rustige beelden, maar ik vind het schildrachtige effect van deze techniek wel erg mooi. Dus pas ik deze techniek van ”In the round” toe met maximaal 9 foto’s. Ik kies daarbij vaak één onderwerp.
Het voorbeeld wat ik hier laat zien is een wilgenboom die ik tegen kwam tijdens een rondje fietsen. Wat mij opviel was het mooie zachte licht in de achtergrond en de grijsgroene kleur van de bladeren.
Ik heb steeds op de boomstam scherp gesteld en met elke foto die ik maakte deed ik een stap naar links of rechts. Aangezien mijn camera de foto’s zelf al kan samenvoegen heb ik deze instelling (meervoudige belichting) gebruikt. Het samenvoegen van de foto’s zou ook prima kunnen met bijvoorbeeld een bewerkingsprogramma zoals Photoshop.
Tijdens het bewerken van de foto wilde ik graag dat zachte en schilderachtige effect benadrukken. Dus de foto is bijna zwart wit met een vleugje kleur en alle aandacht gaat nu naar die fraaie wilgenboom.
Canon EOS R
Zoomlens 70-200 mm
Diafragma: F7.1
Sluitertijd 1/20 sec
ISO 200
Compensatie belichting +2
Onder de brug
Naar aanleiding van mijn vorige Nieuwsbrief kreeg ik vragen over op welke manier ik deze foto "Onder de brug" heb gemaakt. Ik zal proberen om uit te leggen hoe deze foto tot stand is gekomen.
Doordat ik graag speel met meervoudige belichting ben ik niet zozeer op zoek naar een mooi onderwerp maar meer naar een contrastrijk beeld. Over een watertje zag ik een planken bruggetje liggen. Het zonlicht scheen door de planken in het onderliggende donkere water. Daar had ik mijn contrastrijk beeld te pakken. Als ik zoiets heb gevonden ga ik verder met experimenteren. Meerdere lagen over elkaar zetten en spelen met de belchting. Zo kom ik dan met verschillende foto's thuis.
Dan gaat het experimenteren door met het bewerken in Photoshop. Ook dan gebruik ik weer lagen. Ik heb op mijn computer foto's verzameld in mapjes die ik eventueel later nog zou kunnen gebruiken. Je kunt denken aan verschillende structuren, achtergronden, vormen, maar ook bladeren. Hier heb ik dus bladeren toegevoegd aan het beeld. Ik vond de combinatie mooi van de schuine lichtbanen tegen een donkere achtergrond. Het spel van licht en donker samen met de warme herftstinten van de bladeren maken het beeld voor mij af.
Canon EOS R
Zoomlens 70-200 mm
Diafragma: F7.1
Sluitertijd 1/200 sec
ISO 200