Heidebrand
Na een lange warme zomer met hoge temperaturen en weinig of geen neerslag heeft de natuur het behoorlijk moeilijk gehad. En nog is de droogte niet voorbij.
Door deze droogte ontstonden er vele bos en heidebranden. Ook bij Wateren ging een stuk heide verloren. Een paar weken later kwam ik in dit gebied. Je kon de brand nóg ruiken, hoe bizar en wat een trieste aanblik...heide verbrand en bomen waren zwart geblakerd.
Wat ga je dan in zo'n gebied fotograferen? Eerst maar eens op zoek naar wat nieuw leven....en dat was er! De eerste grassprietjes kwamen al weer te voorschijn, gelukkig maar! Want hoelang gaat het duren voor zo'n stuk verbrand terrein weer een mooi stuk heide zal zijn? Ik hoop wel gauw.
De donkere aarde met die askleur van verbrand materiaal was voor mij de trigger om hier wat mee te gaan doen. De kleuren vond ik somber maar wel intens en erg mooi.
Hier heb ik ook twee foto's in de camera samengevoegd tot één beeld (meervoudige belichting) Eerst de boom gefotografeerd en toen de aarde. Het kostte mij veel moeite om nét een takje in de boomstam te krijgen, maar het is gelukt!
Canon 5D Mark III
Zoomlens 24-105 mm
Diafragma: F7.1
Sluitertijd: variabel i.v.m. meervoudige belichting
Iso: 400
Belichting: -1/3
Foto is gemaakt uit de hand.
Stroming
Mensen vragen mij weleens waar ik toch dit soort zandpatronen vind. Nou gewoon op het strand van Texel!
Zo gewoon is dat natuurlijk niet.
Het belangrijkste is dat er sprintij is. Springtij is de periode van het getij waarin het verschil tussen hoog- en laagwater het grootst is. Niet alleen het hoogwater is dan hoger dan gemiddeld, het laagwater is dan ook lager dan gemiddeld.
Springtij treedt op eens in de ongeveer 14 dagen.
Als dan tijdens eb het water heel laag wordt, ga ik op zoek naar zandbanken. Die zie je normaal gesproken niet omdat die dan onder water blijven. Maar tijdens springtij heb je kans om ze te vinden. Vanaf die zandbanken loopt het water vrij snel weg tijdens eb en dáár vind ik deze bijzondere zandpatronen.
Een getijdeapp is dan wel heel handig. Zo kon ik goed bepalen wanneer ik waar wilde zijn. In dit geval ben ik twee keer een namiddag op pad gegaan.
De foto is gemaakt in tegenlicht.
Canon 5D Mark III
Zoomlens 24-105 mm
Diafragma: F13
Sluitertijd: 1/320 sec
Iso: 200
Belichting:+ 2/3
Foto is gemaakt uit de hand.
Magnolia
Hoewel ik graag in de natuur ben en daar graag fotografeer, zie ik soms ook mooie beelden in eigen tuin. Het uitlopen en in bloei komen van planten en struiken kan zo'n moment zijn. Het voordeel van dichtbij huis is dat je dan meer mogelijkheden hebt om met verschillende lenzen te experimenteren.
Mensen vroegen mij of ik deze foto ook had gemaakt met meervoudige belichting. Nee dus, gewoon met één enkele opname.
Door met een telelens de foto te maken druk je als het ware het beeld wat in elkaar. Tegen deze magnolia stond een struikje die ook iets aan het uitlopen was. Door dan met de telelens en met een open diafragma te fotograferen kun je zo een wat dromerig effect bereiken.
Canon 5D Mark III
Zoomlens 70-200 mm
Diafragma: F2.8
Sluitertijd: 1/800 sec
Iso: 200
Belichting:+ 1 2/3
Foto is gemaakt uit de hand tegen een lichte lucht.
Clematis
Soms hebben zaden of zaaddozen zo'n decoratieve schoonheid. Daar moet ik dan even wat mee doen of in ieder geval mooi fotograferen.
Zaaddozen zijn zo algemeen dat ze ons vaak helemaal niet opvallen, maar zijn we alert en gaan we beter kijken dan kun je heel veel verschillende verschijningsvormen vinden. Ze vallen dan op door hun vorm of kleur. Denk aan: dennenappel, papaver, kaardenbol, clematis, judaspenning, esdoorn, berenklauw, koekoeksbloem, paardenbloem etc. Hoe beter je er naar kijkt hoe meer je er zult vinden!
Deze zaadozen van een clematis zag ik in tegenlicht, zo mooi en fragiel, die moest ik fotograferen.
Hier heb ik vier pluizenbolletjes weten te isoleren tegen de lichte lucht, zo kwamen ze het mooist tot hun recht. De foto is overbelicht en met meervoudige belichting gemaakt. In de bewerking heb ik de kleuren aangepast en een hele lichte structuur toegevoegd in de achtergrond.
Canon 5D Mark III
Macrolens 100 mm
Diafragma: F11
Sluitertijd: 1/13 sec
Iso: 50
Belichting: + 1 1/3
Foto is gemaakt uit de hand.
Fantasy
Deze foto is gemaakt met meervoudige belichting van de camera. Steeds meer camera's hebben deze functie en dat geeft je gelegenheid tot experimenteren, fantastisch om mee bezig te zijn! Maar hoe doe je dat?
Het is een hele zoektocht om te kijken welke combinatie's er allemaal mogelijk zijn. Je kunt denken aan scherp/ onscherp of licht/ donker of scherp/ beweging of macrolens/ zoomlens of dichtbij/ veraf, zo zijn er tal van combinatie's die je in kunt zetten als je hiermee aan de slag gaat. Hoe meer foto's je over elkaar kunt leggen hoe meer combinatie mogelijkheden je tot je beschikking hebt.
Hier heb ik de eerste foto gemaakt van een boompje dat spiegelde in het water, zeg maar een silhouet foto. Daarna gezocht naar een structuur van bladeren en die eroverheen gezet. Thuis achter m'n computer het beeld verder bewerkt. Licht, contrast en kleuren heb ik bijgewerkt en later heb ik ook wat toegevoegd aan de achtergrondstructuur.
Zo is deze foto tot stand gekomen.
Een foto die niet de werkelijkheid weergeeft maar die wel is gemaakt met 2 foto's uit de natuur. Super om te doen en zo je eigen beeld samen te stellen.
Canon 5D Mark III
Zoomlens 24-105 mm
Diafragma: F6.3
Sluitertijd: 1/80 sec
Iso: 200
Belichting: +2/3
Foto is gemaakt uit de hand en 1/3 stap overbelicht.
Boomtoppen
Nu eens een foto die wel bewerkt is.
Het oorspronkelijke beeld is gemaakt door de camera nu eens omhoog te richten tussen de herfstbomen van het Waterloopbos. Alleen dat al is prachtig, je ziet de wereld ineens anders! Nu is het zoeken naar een evenwichtige compositie. Hier heb ik gekozen om twee bomen vanuit de benedenhoeken te laten komen en één boom in het centrum aan de bovenkant. Zo heeft het beeld wat symmetrie en kijkt daardoor prettig.
Met deze foto ben ik thuis aan de slag gegaan. Ik zag dat de witte lucht tussen de bomen en de bladeren veel aandacht opeisden en daarom heb ik de kleuren van de foto wat aangepast. Later heb ik ook wat toegevoegd aan de achtergrondstructuur.
Zo is de foto tot stand gekomen.
Het proces achter de computer heeft te maken met gevoel voor kleur en sfeer en dat is heel persoonlijk. De foto komt steeds meer in de richting van hoe ik het heb beleefd in het bos. De foto is dus ook meer een impressie dan een natuurgetrouwe weergave.
Canon 5D Mark III
Zoomlens 24-105 mm
Diafragma: F10
Sluitertijd: 1/30 sec
Iso: 400
Belichting: +2/3
Foto is gemaakt uit de hand, steunend tegen een boomstam.