Maart foto 2017
Heerlijk de winter is voorbij en dan gaat het macroseizoen weer van start. De eerste lentebloeiers hebben zich al aangediend en dan begint het voor mij ook weer te kriebelen. De bosanemoon vind ik een bijzonder fraai bloemetje, klein, sierlijk en elegant. Het plantje is zo fotogeniek dat menig natuurfotograaf er voor op de knieën gaat. Zo vaak en veel gefotografeerd dat het haast niet meer mogelijk is om er een originele foto van te maken. Wat ik wilde proberen was een dromerige, softe sfeer in de foto. En dat lijkt gelukt met een dubbele belichting uit de camera. Dat houdt in: één foto scherp en daaroverheen een foto helemaal out of focus. Ik ben blij met dit resultaat.
Macrolens 100 mm
ISO 100
F 2.8
Multiple exposure twee foto's
Belichting: geen aanpassing
Februari foto 2017
Tijdens een wandeling met een fotomaatje kwamen we prachtige en karakteristieke dennen tegen. Dennen die ik in mijn woonomgeving niet zo veel zie. Vaak triggert zoiets en geeft inspiratie om dit te gaan fotograferen. Nadat ik een aantal registrerende foto's had gemaakt kwam het idee van multiple exposure ( twee foto's over elkaar heen). Eerst nam ik een foto van een wateroppervlak met wat spiegeling van de blauwe lucht en de wolken en daarna de foto van de dennen. Mijn camera maakt er dan één beeld van. Leuke techniek om mee te spelen...
Eenmaal thuis met de foto aan de slag. De kleurenversie gaf niet het beeld wat ik voor ogen had, dus heb ik eerst de foto omgezet naar zwart wit en later naar zachtsepia. Hiervoor gebruik ik graag NIK filters.De sfeer kwam al beter in de richting en door nog wat aanpassingen van de belichting en toevoeging van wat structuur is dit beeld ontstaan. De sfeer van een oude prent, dat was wat ik zocht en het paste goed bij de bijzondere dennen.
Zoomlens 70-300 mm
ISO 160
F 7.1
Multiple exposure twee foto's
Belichting: geen aanpassing
Januari foto 2017
Als er nachtvorst is geweest ga ik graag op zoek naar bomijs. Maar wat is dat eigenlijk...? Bomijs kun je na een nachtje met lichte of matige vorst al aantreffen in de sporen die landbouwvoertuigen b.v. bij de oogst hebben achtergelaten in nat akkerland, zoals bij het maïsland. Maar je kunt bomijs ook gewoon vinden op ondiepe plassen op zandweggetjes. Het is ijs waar het water onder verdwenen is. In plassen en sporen op het land sijpelt het water meestal langzaam de grond in.
De mooiste patronen en structuren kun je erin vinden. Bij deze foto vond ik de warme tinten van het zand en de koele tinten van het ijs, samen met het lijnen spel wel bijzonder om te fotograferen. Door evenwijdig en loodrecht boven dit ijs te gaan staan krijg je de gehele foto goed in de scherpte.
Zoomlens 24-105 mm
ISO 200
F 6.3
1/100 sec
Belichting: geen aanpassing
November foto 2016
De herfst is een prachtig seizoen om te fotograferen. Het licht wordt steeds zachter en de kleuren worden steeds warmer. Ook paddenstoelen geven dit seizoen iets sprookjesachtigs. Elk jaar verheug ik mij op dit jaargetijde, toch wilde ik graag deze keer de herfst eens op een andere manier vast leggen. Maar hoe...? Vaak als ik met m'n camera op pad ga, laat ik mij verassen, wat kom ik tegen en wat kan ik ermee. Deze keer heb ik mezelf als doel gesteld om bewust van te voren te kiezen wat ik zou willen fotograferen. Dat viel niet mee, lastig zelfs! Uiteindelijk ging ik voor blaadjes...
Blaadjes aan bomen, vallende blaadjes en verdorde blaadjes alles passeerde de refu.
En ja, daar was het beeld waar ik blij van werd....gouden blaadjes in het water met in de achtergond de stammen van bomen.
Zoomlens 70-300 mm
ISO 250
F 7.1
1/250 sec
Belichting: - 2/3
Oktober foto 2016
Nu de herfst écht is begonnen, kan ik niet wachten om deze sfeer te fotograferen.
Vooral de zonneharpen in een bos vind ik magisch.
Om deze zonnestralen te kunnen fotograferen heb je een aantal ingrediënten nodig:
De zon moet laag staan, dus in het najaar of anders in de vroege ochtend vlak na zonsopkomst of aan het eind van de dag voor zonsondergang. Midden op de dag en zeker in de zomer is het licht vaak te hard.
Er moet vocht en/of stof in de lucht zijn. Een heel klein beetje mist is het mooist.
Weinig of geen wind.
Een droge dag.
Deze foto heb ik gemaakt vanaf statief, met een redelijk hoog diafragma. Dit maakt dat de zon een sterretje lijkt.
Verder gebruik gemaakt van een polarisatiefilter, om de warme herfstkleuren te benadrukken en eventuele reflecties van vocht tegen te gaan.
Om een zo scherp mogelijke foto te maken is ook de spiegel opgeklapt. Dit voorkomt ook trillingen, dus onscherpte.
Zoomlens 24-105 mm
ISO 100
F 13
1/13 sec. vanaf statief
Belichting: neutraal
September foto 2016
Wandelend langs het strand kom je vaak zeewier tegen, vooral tijdens afgaand water. Eigenlijk loop je er zo aan voorbij...
De bijzondere vormen trokken m'n aandacht, dit is leuk voor een zwart wit foto was mijn gedachte.
Lang niet alle onderwerpen zijn even geschikt voor zwart-wit fotografie en het is niet altijd even makkelijk om tijdens het fotograferen in zwart-wit te denken. Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten. Onderwerpen met een groot contrast zullen bijvoorbeeld geschikter zijn door de variaties in helderheid. Het juiste licht is hierbij belangrijk; zo kan licht dat van opzij komt texturen goed uit laten komen of licht dat vanuit één richting komt voor grote verschillen in licht en schaduw zorgen.
Bijzondere vormen en patronen doen het vaak ook goed in zwart-wit. Kleur kan hierbij afleiden, de foto wordt met kleur te complex om de structuur goed te kunnen zien. In een zwart-wit opname vallen patronen hierdoor beter op.
Het mooiste zwart-wit resultaat bereik je wanneer je zelf de omzetting van kleur naar zwart-wit uitvoert en dit niet door je camera laat doen. Door in RAW te fotograferen kun je met een bewerkingsprogramma alle kanten op. Bij deze foto heb ik gebruik gemaakt van NIK software, Silver Efex Pro.
Canon 5D mark III
Zoomlens 24-105 mm
ISO 200
F 7.1
1/200 sec. uit de hand.
Belichting: + 1/3