Januari foto 2017
Als er nachtvorst is geweest ga ik graag op zoek naar bomijs. Maar wat is dat eigenlijk...? Bomijs kun je na een nachtje met lichte of matige vorst al aantreffen in de sporen die landbouwvoertuigen b.v. bij de oogst hebben achtergelaten in nat akkerland, zoals bij het maïsland. Maar je kunt bomijs ook gewoon vinden op ondiepe plassen op zandweggetjes. Het is ijs waar het water onder verdwenen is. In plassen en sporen op het land sijpelt het water meestal langzaam de grond in.
De mooiste patronen en structuren kun je erin vinden. Bij deze foto vond ik de warme tinten van het zand en de koele tinten van het ijs, samen met het lijnen spel wel bijzonder om te fotograferen. Door evenwijdig en loodrecht boven dit ijs te gaan staan krijg je de gehele foto goed in de scherpte.
Zoomlens 24-105 mm
ISO 200
F 6.3
1/100 sec
Belichting: geen aanpassing
November foto 2016
De herfst is een prachtig seizoen om te fotograferen. Het licht wordt steeds zachter en de kleuren worden steeds warmer. Ook paddenstoelen geven dit seizoen iets sprookjesachtigs. Elk jaar verheug ik mij op dit jaargetijde, toch wilde ik graag deze keer de herfst eens op een andere manier vast leggen. Maar hoe...? Vaak als ik met m'n camera op pad ga, laat ik mij verassen, wat kom ik tegen en wat kan ik ermee. Deze keer heb ik mezelf als doel gesteld om bewust van te voren te kiezen wat ik zou willen fotograferen. Dat viel niet mee, lastig zelfs! Uiteindelijk ging ik voor blaadjes...
Blaadjes aan bomen, vallende blaadjes en verdorde blaadjes alles passeerde de refu.
En ja, daar was het beeld waar ik blij van werd....gouden blaadjes in het water met in de achtergond de stammen van bomen.
Zoomlens 70-300 mm
ISO 250
F 7.1
1/250 sec
Belichting: - 2/3
Oktober foto 2016
Nu de herfst écht is begonnen, kan ik niet wachten om deze sfeer te fotograferen.
Vooral de zonneharpen in een bos vind ik magisch.
Om deze zonnestralen te kunnen fotograferen heb je een aantal ingrediënten nodig:
De zon moet laag staan, dus in het najaar of anders in de vroege ochtend vlak na zonsopkomst of aan het eind van de dag voor zonsondergang. Midden op de dag en zeker in de zomer is het licht vaak te hard.
Er moet vocht en/of stof in de lucht zijn. Een heel klein beetje mist is het mooist.
Weinig of geen wind.
Een droge dag.
Deze foto heb ik gemaakt vanaf statief, met een redelijk hoog diafragma. Dit maakt dat de zon een sterretje lijkt.
Verder gebruik gemaakt van een polarisatiefilter, om de warme herfstkleuren te benadrukken en eventuele reflecties van vocht tegen te gaan.
Om een zo scherp mogelijke foto te maken is ook de spiegel opgeklapt. Dit voorkomt ook trillingen, dus onscherpte.
Zoomlens 24-105 mm
ISO 100
F 13
1/13 sec. vanaf statief
Belichting: neutraal
September foto 2016
Wandelend langs het strand kom je vaak zeewier tegen, vooral tijdens afgaand water. Eigenlijk loop je er zo aan voorbij...
De bijzondere vormen trokken m'n aandacht, dit is leuk voor een zwart wit foto was mijn gedachte.
Lang niet alle onderwerpen zijn even geschikt voor zwart-wit fotografie en het is niet altijd even makkelijk om tijdens het fotograferen in zwart-wit te denken. Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten. Onderwerpen met een groot contrast zullen bijvoorbeeld geschikter zijn door de variaties in helderheid. Het juiste licht is hierbij belangrijk; zo kan licht dat van opzij komt texturen goed uit laten komen of licht dat vanuit één richting komt voor grote verschillen in licht en schaduw zorgen.
Bijzondere vormen en patronen doen het vaak ook goed in zwart-wit. Kleur kan hierbij afleiden, de foto wordt met kleur te complex om de structuur goed te kunnen zien. In een zwart-wit opname vallen patronen hierdoor beter op.
Het mooiste zwart-wit resultaat bereik je wanneer je zelf de omzetting van kleur naar zwart-wit uitvoert en dit niet door je camera laat doen. Door in RAW te fotograferen kun je met een bewerkingsprogramma alle kanten op. Bij deze foto heb ik gebruik gemaakt van NIK software, Silver Efex Pro.
Canon 5D mark III
Zoomlens 24-105 mm
ISO 200
F 7.1
1/200 sec. uit de hand.
Belichting: + 1/3
Augustus foto 2016
In de maand augustus staat de heide in bloei, prachtig paars met die kleine bloemetjes.
Dit jaar had ik m'n zinnen gezet om dit plantje eens dromerig te fotograferen.
Meestal gebruik ik dan m'n macrolens en fotografeer met een geheel open diafragma, F2.8
Deze keer ging de Lensbaby in m'n tas.
Het bijzondere aan de Lensbaby is dat het lensdeel beweegbaar is ten opzichte van de body. Hierdoor verleg je het scherptegebied, de zogeheten sweet spot of hot spot, van de lens. Door de lens te buigen, kun je het scherpte gebied door de foto heen bewegen voor creatieve effecten. Dit effect is overigens duidelijk zichtbaar in de zoeker, zodat je niet achteraf voor verrassingen komt te staan. Via het diafragma kun je regelen hoeveel effect een foto krijgt. Hoe groter de diafrag maopening, hoe kleiner de sweet spot.
Best een uitdaging om met deze lens te fotograferen, vooral ook omdat je alles handmatig moet in stellen.
Maar ik ben zeer tevreden met dit resultaat.
Canon 5D mark III
Lensbaby Composer Pro Sweet 50+ Macroconverter 8mm
ISO 200
F 2.5
1/3200 sec. uit de hand.
Belichting: + 1/3
Juli foto 2016
Berken vind ik wel één van de mooiste bomen van ons land.
De witte stammen en de kleine bladeren zijn bijzonder fraai van structuur en vorm.
Met deze foto zijn er twee, wat oudere technieken, samengevoegd.
Zwart wit fotografie en meervoudige belichting in een foto.
Vroeger was er helemaal geen kleurenfilm in de fotografie. Hele generaties zijn opgegroeid met zwart-wit beelden.
Misschien dat we daarom wel een nostalgisch gevoel krijgen als we zwart-wit foto’s bekijken. Maar zwart-wit fotografie biedt ook in 2016 nog voldoende toepassingen.
Doordat kleur niet kan afleiden worden compositie, vormen en lichtval belangrijker, het draait (weer) om het onderwerp.
Meervoudige belichting is een techniek die is ontstaan uit een foutje. Vroeger in het analoge tijdperk moest je een filmrolletje handmatig doorspoelen naar de volgende opname mogelijkheid.
Deed je dit echter niet en je nam per ongeluk nog een foto dan kwam de opname over de al genomen foto heen. Dit resulteerde in 2 foto’s in 1 foto.
En twee foto’s betekent ook twee keer een belichting op dezelfde opname.
Vandaar meervoudige belichting. Het is in het begin uiteraard een ongelukje maar het resultaat kan best bijzonder zijn.
De foto's van de meervoudige belichting kun je op twee manieren samenvoegen. De eerste manier is via de camera zelf.
Niet iedere camera heeft deze optie, in dat geval moet je de foto's samenvoegen met een bewerkingsprogramma.
Zo is deze foto, door beide technieken toe te passen,ontstaan.
Canon 5D mark III
Zoomlens 100 mm
ISO 200
F 4.5
1/400 sec. uit de hand.
Belichting: geen aanpassingen.